معاون گردشگری گفت: با شکلگیری ساختار گردشگری خوراک به عنوان محصول و جاذبهای جدید در صنعت گردشگری کشور، گامی مهم به سوی دستیابی هدف تنوعبخشی به محصولات گردشگری و توزیع سفر در کشور برداشته میشود.
به نقل از عرفان نیوز، گردشگری و صنایعدستی؛ ولی تیموری در نشست هماندیشی گردشگری خوراک که با حضور جمعی از فعالان علمی و حرفهای این حوزه در محل سالن خلیجفارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: موضوع گردشگری خوراک از چندین جنبه برای توسعه صنعت گردشگری کشور دارای اهمیت است که یکی از مهمترین آنها برداشتن گامی دیگر به سوی تحقق هدف و سیاست کلی این حوزه یعنی تنوعبخشی محصولات و توزیع سفر به شمار میآید تا طبق این موضوع، گردشگری خوراک خود به عنوان جاذبهای جدید سبب هدایت گردشگران به سوی مقاصد متنوع و کمتر شناخته شده شود.
تیموری افزود: طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی جاذبهها، محصولات و مقاصد گردشگری که به اختصار “شار” نامیده میشود طی دو سال اخیر یکی از مهمترین بسترهای حرکت و سیاستگذاری در حوزه گردشگری بوده که از سوی معاونت گردشگری دنبال شده است که گردشگری خوراک نیز یکی از ظرفیتهای اصلی کشور است که نسبت به برنامهریزی جهت توسعه آن در قالب این طرح اقدام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در سند استراتژی صادرات گردشگری ایران که با همکاری مرکز بینالمللی تجارت (ITC) انجام گرفته است؛ اولویتهای کاری طبق عرضه و تقاضای این صنعت مشخص شده است. بنا بر مطالعات انجام شده و تبادل نظر با ذینفعان؛ موضوع گردشگری جامعهمحور یکی از اولویتهای تعیین شده در سند مذکور بود که تجربه استفاده از غذاهای محلی در کنار فعالیتهای روستایی و کشاورزی از مصادیق این نوع گردشگری است. طبق برنامهریزی صورت گرفته در چارچوب برنامه اقدام سند فوق، زمان پرداختن به موضوع گردشگری خوراک در نیمه دوم سال 1400 تعیین شده است. پیش از این موضوع، گردشگری کشاورزی نیز با طی فرآیند اداری و عملیاتی به عنوان محصول جدید معرفی و بسیار مورد توجه قرار گرفت. از این رو انتظار میرود موضوع گردشگری خوراک نیز همانند کشاورزی بتواند با توجه به محبوبیت موضوع و در نظر گرفتن بحث عرضه وتقاضا در این زمینه به سرعت به پروتکلهای اجرایی مورد نیاز دست یابد.
معاون گردشگری تصریح کرد: طبق روال کار، فرآیند و مسیر حرکت جهت ورود رسمی گردشگری خوراک به یکی از جاذبهها و محصولات جدید قابل عرضه دراین صنعت، ابتدا تشکیل کارگروهی متشکل از صاحبنظران، فعالان و تشکلهای حرفهای است. سپس همزمان با شکلگیری دبیرخانه مربوطه، تهیه سند بخشی مربوط به توسعه محصول و بازار در حوزه گردشگری خوراک انجام خواهد گرفت و بعد از آن تدوین دستورالعمل اجرایی صدور مجوزهای فعالیت در این حوزه صورت می پذیرد تا پس از آن با ورود بخشهای مربتط معاونت گردشگری از جمله اداره کل آموزش یا دفتر بازاریابی و تبلیغات، همزمان اقداماتی ازجمله تعریف کارگاههای آموزشی ونیز تهیه بستههای تبلیغاتی انجام گیرد.
تیموری در ادامه سایر ابعاد اهمیت موضوع گردشگری خوراک در صنعت گردشگری را برشمرد و گفت: تنوع و غنایی که در خوراک و غذاهای محلی وخانگی وجود دارد؛ در رستورانها و مراکز پذیرایی رسمی مورد توجه واقع نشده است؛ از این رو پرداختن به موضوع گردشگری خوراک میتواند این نقیصه را به صورت جدی رفع نماید و از ظرفیتهای متعدد آن در راستای توسعه گردشگری کشور بهره گرفته شود.
معاون گردشگری افزود: در حال حاضر گرایش قابل توجهی هم در بعد داخلی و هم بینالمللی به موضوع غذا و جذابیتهای آن در حوزه گردشگری وجود دارد که این دیدگاه میتواند در رشد و تکامل این شاخه مهم گردشگری در کشور موثر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات پیشین که سبب حفظ اهمیت موضوع غذا در تاسیسات گردشگری شده است؛ لحاظ کردن این موضوع در فرآیند ارزیابی خدمات گردشگری است؛ گفت: به موازات تدوین ضوابط تخصصی برای هر مرکز پذیرایی و گردشگری که غذاهای بومی و محلی را در منوی خود وارد کنند؛ امکان اخذ رتبه بالاتر در فرایند ارزیابی لحاظ شده است.
تیموری در پایان ضمن تشکر از اقدامات و زحمات فعالان این حوزه تمرکز بر موضوع گردشگری خوراک و نیز وجود تشتت فعالیتها در این حوزه را نشانهای از اهمیت و جذابیت این موضوع خواند که میتواند به عنوان ظرفیت ملی کشور بدان پرداخته شود و دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای به همراه داشته باشد.