در هر دوره، پذیرش دانشجویان با نیازسنجی انجام میپذیرد؛ یعنی زمانی که رشتهای وارد مرکز میشود، باید مدرس، دانشجو و بازار کار برای آن وجود داشته باشد؛در این صورت دانشجو جذب میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی گفت : ناگفته نماند که اگر در دانشگاه علمی کاربردی به رشتهای پرداخته شد، این رشته تا ابد در دانشگاه باقی نمیماند بلکه با توجه به نیاز بازار اجرا میشود.
سلجوقی اظهار کرد: هماکنون این دانشگاه حدود ۱۰۰ برنامه درسی جدید متناسب با نیاز بازار را در کمتر از یک سال تدوین کرده که به عنوان اقدامی کمنظیر میتوان از آن یاد کرد. اگر برنامهای متناسب با نیاز بازار نباشد، مخاطب ندارد و نیازسنجی بر عهده کمیته تخصصی گسترش است که از دانشگاهیان، صنعتگران و کسانی که در مجموعه بازار هستند، تشکیل شده است.
وی در خصوص نقش کلیدی کارگاههای عملیاتی در دانشگاه علمی کاربردی افزود: به علت وجود گرایش در دوره کاردانی نیازمند کارگاههای متفاوتی هستیم. به عنوان مثال در رشته جوشکاری که گرایشهای متفاوت دارد، باید کارگاههای متفاوتی هم فعالیت داشته باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان اینکه این دانشگاه به علت تفاوت وظیفه خود، رقیب هیچ دانشگاهی نیست، افزود: در برنامه درسی واحدهای عملی چون کارآموزی، مدیریت کسب و کار، کارآفرینی و… را در قالب دروس تعریف کردیم. چنین دروسی زمینه آشنایی فرد را با بازار کار فراهم میکند اما در سایر دانشگاهها چنین دروسی وجود ندارد. در این راستا مدرسان نیز در امور اجرایی دخیل و مجرب بوده و صرفا دارای مدرک دانشگاهی نیستند.
وی درباره برنامههای این دانشگاه در رابطه با توسعه دانشبنیان بیان کرد: فعالیتهایی که در اساسنامه برای دانشگاه علمی کاربردی عنوان شده، موجب تفاوت آن با سایرین میشود که یکی از آنها اخذ صلاحیت حرفهای در مراحل مختلف است.
سلجوقی به شرح مراحل اخذ صلاحیت حرفهای پرداخت و گفت: سه سطح این صلاحیت مربوط به آموزش عمومی و سه مرحله دیگر در سطح آموزش عالی است که تا امروز مغفول مانده اما پس از تشکیل شورای صلاحیت حرفهای در وزارت علوم، این مسئولیت بیشتر بر دوش ماست.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی افزود: یکی از وظایف ما ارائه آموزشهای کوتاهمدت در حوزه پژوهش است. آموزشهای بلندمدت به عنوان یک برنامه فرعی میتواند محسوب شود اما در نهایت هدف دانشگاه علمی کاربردی اشتغال به وسیله آموزشهای کوتاهمدت است.
وی به شرح تفاوت فعالیت مرکز رشد و خانه خلاق پرداخت و گفت: بسیاری از محصولات امروز در بازار نتیجه مراکز مذکور است. در ابتدا باید به این موضوع پرداخت که چه محصولی علاوه بر اینکه جدید باشد با یک تغییر میتواند ارزش افزوده بیشتری تولید کند. مرکز نوآوری به ایدهپروری میپردازد و در خانه خلاقیت، تجاریسازی انجام میشود و همه چیز از یک ایده آغاز میشود. مراکز رشد به واحدهای صنعتی کمک میکنند که چگونه ایده را به محصول تبدیل کنند و پیشبینی ما این است که برای مراکز صنعتی حداقل یک مرکز نوآوری داشته باشیم.
تحصیل ۲۶ هزار و ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی
سلجوقی از تحصیل ۲۶ هزار و ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی خبر داد و خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی پذیرش دانشجو بنا به دلایلی کاهش یافت اما هماکنون در جذب دانشجو شاهد رشد ۲۰ درصدی بودهایم. در مقطع کاردانی ۶۰ درصد دانشجویان آقا و ۴۰ درصد خانم هستند و در مقطع کارشناسی ۳۴ درصد خانم و ۶۶ درصد آقا مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در جامعه کنونی آموزشهای کوتاهمدت مهمتر و موثرتر از آموزشهای بلندمدت هستند زیرا تکنولوژی و جامعه همواره در حال تغییر است و نمیتوان فرد یا جامعه را چهار یا هشت سال منتظر گذاشت تا فرد به جامعه بازگردد و سپس فرد را با آموزشهای نوآموزی و توجیحات قبل، بعد و حین خدمت با شرایط کار منطبق کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که این دانشگاه برای نخبگان چه تسهیلاتی در نظر دارد، گفت: جدای از تسهیلات شهریه برای نخبگان که بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند برای کار نیز تسهیلاتی در اختیار آنها میگذاریم.