به گزارش انجمن دیجیتال مارکتینگ، طبق گزارش ۱۴۰۲، اسنپ خودرو طی یک سال بیش از ۱ میلیارد و ۳۷۶ میلیون سفر را در ۳۲۳ شهر کوچک و بزرگ به انجام رسانده که ۹۹.۷ درصد این سفرها بدون هیچگونه مشکل امنیتی به پایان رسیدهاند. با اینکه اقدامات متعددی برای افزایش امنیت سفرها در اسنپ انجام شده همچنان وقوع برخی اتفاقات مرتبط با امنیت کاربران حین سفر اجتنابناپذیر است. به همین دلیل، اسنپ همواره تلاش میکند تا با توسعه و بهبود قابلیتهای امنیتی این مشکلات را به حداقل برساند. یکی از این قابلیتها تشخیص انحراف از مسیر است که در مرحله اول بهصورت آزمایشی از پاییز ۱۴۰۰ در شهرهای تهران، قم، کرج و اصفهان اجرا شد و اکنون در تمامی شهرهای تحتپوشش اسنپ فعال است.
اسنپ چگونه انحراف از مسیر را تشخیص میدهد؟
قابلیت «تشخیص انحراف از مسیر» اسنپ بر اساس یک الگوریتم هوشمند طراحی شده است که میتواند انحراف از مسیر یا به عبارتی تغییراتی مانند طولانی شدن غیرعادی زمان سفر را شناسایی کند و در اختیار تیم امنیت سفر اسنپ قرار دهد. زمانی که این الگوریتم سفری را غیرعادی تشخیص دهد، تیم امنیت اسنپ با کاربر راننده یا مسافر برای بررسی وضعیت سفر تماس میگیرد یا پیامی ارسال میکند تا از امنیت هر دو کاربر در طول سفر اطمینان حاصل کند.
این پیام به کاربران هشدار میدهد که مدت زمان سفر از حد پیشبینیشده بیشتر شده است و توصیه میکند که اگر احساس خطر میکنند یا مشکلی مرتبط با امنیت در سفرشان وجود دارد، موضوع را از طریق اپلیکیشن به کارشناسان تیم امنیت سفر اطلاع دهند. این اقدام به منظور پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی و حفظ آرامش کاربران طراحی شده است.
قابلیت تشخیص انحراف از مسیر یک امکان امنیتی در اسنپ است که بدون نیاز به فعال کردن آن از سمت کاربر راننده یا مسافر بهطور خودکار امنیت سفر را تأمین میکند. گفتنی است، این قابلیت تنها در مواردی فعال میشود که الگوریتم «تشخیص انحراف از مسیر» نشان دهد زمان سفر بهطور غیرعادی افزایش یافته و خودرو از مقصد سفر دور شده است. در مواردی که کاربر راننده با استفاده از مسیریاب یا پیشنهاد مسافر مسیر متفاوتی را برای سفر انتخاب کند، اما همچنان در جهت رسیدن به مقصد حرکت کند، این الگوریتم سفر را به عنوان یکی از مصادیق انحراف از مسیر شناسایی نخواهد کرد.
دیگر امکانات اسنپ برای امنیت کاربران حین سفر
اسنپ در راستای تأمین امنیت سفر قابلیتهای دیگری نیز برای کاربران مسافر و راننده در طول سفر طراحی کرده است که در قالب «سرویس امنیت سفر» در اپلیکیشن هر دو گروه کاربران در دسترس است. سرویس امنیت سفر اسنپ ابزارهایی را در اختیار کاربران قرار میدهد تا بتوانند در طول سفر از آنها استفاده کنند. در اپلیکیشن کاربران مسافر اسنپ، امکان به اشتراکگذاری سفر با خانواده و دوستان، ابزاری است که کاربران میتوانند با استفاده از آن مشخصات سفر و موقعیت مکانی زنده خود را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارند. این امکان در اپلیکیشن کاربران راننده اسنپ نیز وجود دارد که با ارسال لینک موقعیت مکانی زنده کاربر راننده میتواند موقعیت مکانی خود را روی نقشه با خانواده و دوستانش به اشتراک بگذارد.
یکی دیگر از امکانهای سرویس امنیت سفر در هر دو اپلیکیشن مخصوص کاربران مسافر و راننده اسنپ امکان ارتباط اضطراری با تیم امنیت سفر است. در اپلیکیشن کاربران مسافر امکان تماس فوری امنیت سفر با تیم و همچنین استفاده از گزینه «نمیتوانم صحبت کنم» یا ارسال پیام متنی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانند با کارشناس تیم امنیت اسنپ ارتباط برقرار کنند. پس از ثبت این پیام کارشناس تیم امنیت با کاربران تماس میگیرد تا مشکل پیشآمده را حل کند. کاربران راننده اسنپ نیز در صورت احساس عدم امنیت در طول سفر میتوانند با «ثبت گزارش اضطراری» در سرویس امنیت سفر به تیم امنیت سفر اسنپ اطلاع دهند که احساس خطر میکنند تا کارشناس امنیت سفر سریعا با آنها ارتباط بگیرد.
تیم امنیت سفر اسنپ متشکل از کارشناسان آموزشدیده و متخصص در زمینه حل مسائل مربوط به امنیت سفر کاربران راننده و مسافر است. این تیم، برای رعایت حقوق افرادی که ممکن است در شرایط اضطراری باشند، به کاربران توصیه میکند موارد غیر اضطراری (از جمله لغو سفر، پایان رساندن سفر، گم شدن وسایل و مشکلات پرداخت) را از طریق خطوط تلفنی پشتیبانی با اسنپ در میان بگذارند و تنها در شرایط اضطراری با تیم امنیت سفر تماس بگیرند.
امکان تماس با اورژانس نیز امکان دیگری در سرویس امنیت اپلیکیشن کاربران مسافر است که با استفاده از آن میتوانند با اورژانس تماس بگیرند. کاربران راننده نیز در صورت بروز هر مشکلی مانند تصادف، تهدید، سرقت و درگیری کلامی یا فیزیکی میتوانند از طریق سرویس امنیت سریع و آسان با پلیس یا اورژانس تماس بگیرند.