به گزارش عرفان نیوز، طرح ملی ساماندهی وحمایت از مشاغل محلی (سَحکام)دردفاتر پیشخوان محله من اجرا میگردد
طرح ملی سحکام چیست؟
طرح ملی سحکام یا ساماندهی وحمایت ازمشاغل محلی باهدف توسعه اقتصاد محلی ،آموزش ،حمایت وایجاد ارزش افزوده برای صاحبین کسب وکار درمحلات وساماندهی خدمات مطمعن وارزان برای شهروندان است
ریاست بنیاد کارآفرینان گام دوم گفت: محله به عنوان هویت اجتماعی اقتصادی و ترکیب یافته از کاربریهای تأمین کننده نیازهای روزمره در شهر قلمداد میشود که علاوه بر ابعاد کالبدی دارای ماهیت اجتماعی، حس همبستگی، هویت جمعی و دسترسی به خدمات و تسهیلات مورد نیاز ساکنین است.
مهندس سعیدشبانیان گفت: محلات شهری یکی از عناصر مهم و مؤثر در حیات اجتماعی شهرها هستند؛ در واقع نقش و کارکرد محلات، موجب میشود تا افراد ساکن، پیوندهای اجتماعی بیشتری نسبت به هم داشته و این پیوندها در پیشرفت پایدار شهری با بهره گیری از توانمندی و مشارکت جمعی بر روی سرمایه اجتماعی محله اثرگذار گذاشته و افزایش سرمایه اجتماعی را حادث، تا این امر باعث رونق اقتصاد شهر شود.
وی افزود: طی یکی دو دهه اخیر در سطح جهان، بسیاری از نهادهای دخیل در موضوع مدیریت شهری، وساماندهی مشاغل محلی بر ترویج نگرش مشارکتی و تشویق برنامه ریزی پایین به بالا تأکید داشته و تصمیم گیری و چاره اندیشی در خصوص حل مسائل اقتصاد شهری را بر مبنای اجتماعات محلهای پایه گذاری نمودهاند.
سعید شبانیان با بیان اینکه کسب در آمدهای پایدار برای حوزه مدیریت شهری، چالش مهم شهرهای بزرگ است گفت: یکی از چالشهای پیش روی محله ها در عصر حاضر، کسب در آمدهای پایدار برای صاحبین کسب وکارهای محلی است. اگر اقتصاد محلات را به مانند اقتصاد کلان و فعالیتهای اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تأثیر وضعی و تجمیعی این اقتصادهای خرد میتواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت محلات وشهری ایجاد کند.
شبانیان ابراز داشت: امروزه در اکثر کشورهای دنیا توجه خاصی به کارآفرینی و کارآفرینان در نظام نوین محله ها و مدیریت شهری میشود. کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای جهش اقتصادی، از ابزار پیشرفت اقتصاد درون شهری به شمار میآید
مهندس شبانیان با تاکید بر ، برجسته سازی امکانات و فرصتهای اقتصادی محله گفت: از آنجا که هر یک از محلههای شهر ویژگی منحصر و متمایز خود را دارند، تجربیات موفق شهرهایی همچون قاهره در مصر، کازابلانکا در آفریقا، هاوانا در کشور کوبا نشان داده برجسته سازی امکانات و فرصتهای موجود اقتصادی کسب وکار در محله میتواند ارتقای همه جانبه محله را تسهیل و با برند سازی محلی توسط مدیریت شهری، فعال سازی اقتصاد محلی را به همراه داشته باشد.